Så fixar du elförsörjning till din elbil

Du som bor i villa har olika alternativ när det kommer till att fixa laddningen till din elbil. En del nöjer sig helt enkelt med ett vägguttag – och klarar sig dessutom bra på det – medan andra väljer att låta en installation av laddbox genomföras. Givetvis kostar en laddbox lite mer, inte bara att köpa in, utan också att låta få monterad. Det här är inget som bör göras på egen hand, och du behöver inte bo i en storstad som Stockholm eller Göteborg för att hitta en elektriker som kan utföra installationen. 

Hur mycket el behövs?

Kör du genom laddkabeln så drar en genomsnittlig elbil någonstans mellan tio och 13 A från vägguttaget. Laddar du över natten (ungefär 10 h) kan du i runda slängar räkna med att mellan 20 - och 30 kWh överförs till batterierna. 20 - 30 kWh innebär normalt någonstans mellan tio och 20 mils räckvidd. Det här räcker gott och väl för de flesta om du endast pendlar inom en storstad – Stockholm exempelvis – men för den som pendlar på långa avstånd är det inte särskilt mycket. 

Om du däremot låter en installation av en laddbox genomföras har du 16 A som går in i bilen, vilket gör att elbilen laddas snabbare, helt enkelt. Om du laddar över natten är det dock bäst att reglera hastigheten, om du har möjlighet. Det är bättre för batteriet ifall det långsamt får laddas upp, istället för att stå fulladdat under lång tid. 

Lite inte på biltillverkarnas siffror om räckvidd

Vad gäller de officiella siffrorna kring räckvidd är det inget att fästa alltför hög vikt vid. Åtskilliga tester har visat att det miltal som anges av biltillverkarna knappast stämmer överens med verkligheten. Ganska långt därifrån, faktiskt. 

Som sagt, kör du endast i till exempel Stockholm eller Göteborg behövs egentligen inte en särskilt lång räckvidd. Undersökningar visar att genomsnittsbilisten kör ungefär 3,3 mil per dag, vilket är ganska lågt jämfört med vad elbilar ändå klarar av idag. 

Samtidigt är möjligheten att ta lite längre resor ganska begränsad. Att resa mellan Stockholm och Göteborg till exempel, innebär troligtvis flera stopp på vägen. Medan det går snabbt att tanka bensin, går det inte riktigt lika snabbt att ladda upp en elbil. En nackdel, menar många, är att valet av mat på vägen behöver styras av var det finns laddstolpar. Kanske är det här inget problem i framtiden, om fler laddsstationer sätts upp. Ändock är det något som fortfarande gör att många väljer att stå över elbil ett tag till. Många av de som har en elbil väljer att låta utföra en installation av en laddbox – och får på så vis sina egna ”laddstolpar”. 

13 jul 2018