Marknadsföring för hantverkare

Många hantverkare har nog upplevt problem med att få uppdrag ibland, trots att man både ett brett portfolio och många nöjda kunder. När man redan har allt det, kan det vara aktuellt att jobba lite mer med marknadsföringen. Det finns många olika sätt man kan göra det på – till exempel kan man använda sig av sökordsannonsering, klassiska lappar på affischtavlor, eller varför inte fixa bildekor till firmabilen?

Bildekor

De allra flesta hantverkare har idag bildekor på sina firmabilar. Till exempel kan det stå ”Nisses AB, rörmokare i Stockholm”, ”Elektrikerna i Stockholm” eller liknande. Det här har flera fördelar. Delvis ser det roligare ut, men den främsta fördelen är naturligtvis ur ett marknadsföringsperspektiv. Kör du just i till exempel Stockholm (som ovan nämnda exempel), är det potentiellt väldigt många som kan se din ”annons” på bilen. Särskilt om du kör i stadens mer centrala delar. 

Sökordsannonsering

Många hantverkare upplever att sökordsannonsering är väldigt effektivt i jakten på kunder. Hur dyrt (eller billigt) det blir beror på flera faktorer, men främst på hur hård konkurrensen i din bransch är. Vill du till exempel annonsera på sökordet ”bildekor Stockholm” blir det troligtvis billigare än om du vill annonsera på ”advokatfirma Stockholm”. En advokatfirma kan troligtvis betala mer per klick på annonsen, utan att gå minus på affären, än någon som sysslar med bildekor. Priserna trissas därför upp på sökordet i fråga.

Hur mycket du kan betala per klick kommer i högsta grad att styra var i sökresultaten du hamnar. Även hur väl din hemsida uppfattas av annonsplattformen är något som är en viktig faktor. Har du en ”bättre” hemsida, får du rabatt och betalar mindre än dina konkurrenter, om din hemsida anses vara bättre än deras, alltså.  

Tidningsannonser

Tidningar, i regel lokalmedia, är en populär kanal för mindre hantverkarfirmor att marknadsföra sig genom. Många anser dock att det är förhållandevis ineffektivt jämfört med sökordsannonsering. Åtminstone när det direkta målet är konverterande kunder, snarare än att bygga en medvetenhet kring varumärket. 

Sysslar du till exempel med bildekor i Stockholm kan du enkelt kolla upp hur många stockholmare som söker på fraser relaterade till din bransch. Du syns då för kunder som letar efter just bildekor i Stockholm. Per intryck av annons är det troligtvis betydligt färre som är intresserade av bildekor i lokaltidningen. Även den här kanalen kan dock givetvis ha sina fördelar. För mer precis marknadsföring, där det dessutom är betydligt enklare att mäta resultaten, brukar dock sökordsannonsering finnas vara mer effektivt. 

18 May 2018