Att serva bilen är ungefär lika roligt som att gå till tandläkaren. Men precis som med tandläkarbesöket är det något som bara måste göras. Men det gäller att anlita rätt bilverkstad.
När man anlitar en verkstad för service på bilen behöver man inte vända sig till en bilverkstad som är specialiserad på just den bil man vill ha besiktigad. Det finns även allbilverkstäder som reparerar och gör service på alla slags bilmärken. Även under garantitiden har man rätt att anlita vilken verkstad man själv vill. Man har även rätt att fritt välja reservdelar och behöver inte begränsa sig till en specifik tillverkare. I serviceboken har tillverkaren av bilen angett hur ofta service behöver utföras. Olika bilar har olika serviceintervaller. Men behovet är även beroende av hur mycket man kör. Kör man mycket ska man göra mil-service men kör man mindre sträckor brukar det räcka med årsservice.
Det är viktigt att följa de tidsangivelser som finns i serviceboken och göra den service som krävs. Annars är det inte säkert att man kan nyttja bilens garanti eller försäkring om det skulle behövas. Innan man lämnar in bilen på service ska man först kolla runt bland de olika bilverkstäderna och jämföra priser innan man bokar tid. Jämför samma saker hos alla bilverkstäder, då vet man att man får ett likvärdigt serviceerbjudande och det blir lättare att göra sitt val. Att även gå på rekommendationer från vänner och titta på recensioner från tidigare kunder är bra. Ofta är de speciella märkesverkstäderna dyrast, men det finns även andra verkstäder som tar rejält betalt.
Att också välja en verkstad med kunniga mekaniker och lång erfarenhet är en fördel. De vet vad som ska göras och ställer snabbt rätt diagnos på bilen. Något som lönar sig i längden för båda parter och som håller priset nere. Då ni lämnar bilen på service ska ni vara noga med att få en stämpel i serviceboken efter servicen eller om den är digital, be om en utskrift. Det är även bra att få en muntlig genomgång av det arbete som utförts på bilen. En kopia av serviceprotokollet där man kan se vilken service som är utförd är även det viktigt. Om nybilsgarantin fortfarande gäller ska serviceprotokollet även innehålla en lista över bildelar, vätskor och uppdateringar etc. som fanns tillgängliga vid servicetillfället.